|
عنوان:
تأويل و تفسير
همانطور كه آيهٴ متشابه، تأويل صحيح دارد و آن را خداوند تعالي ميداند و به راسخان در علم افاضه ميفرمايد، براي آيهٴ محكم هم تأويل است و براي تمام قرآن كريم تأويل وجود دارد.
........................................................
|
عنوان:
اصول كلي شناخت قرآن
خاصيت نوراني بودن قرآن آن است كه هم معارف آن روشن و مصون از ابهام و تيرگي است و هم جوامع بشري را از هرگونه تاريكي اعتقاد يا تيرگي اخلاقي يا ابهام در شناخت يا سرگرداني در انتخابِ راه يا تحيّر در ترجيح هدف و مانند آن ميرهاند و به شبستان روشن صراط مستقيم و هدف راستينِ بهشتِ «عدن» ميرساند.
........................................................
|
عنوان:
ادب نقد سيرهٴ تفسيري طبري
روش طبري در تفسير، عبارت است از: 1. نقل آراء صاحب نظران.2. نقل ادلهٴ هريك از آنها. 3. انتخاب يكي از آنها يا ارائهٴ رأي جديد و استدلال بر آن به تقويت يكي از ادلّهٴ گذشتگان يا طرح تازهاي در مقام استنباط و چون طبري از حافظهٴ سرشار و اطلاع گسترده برخوردار بود، در اين امور توفيق خوبي حاصل نمود و در جمع احاديث و جرح و تعديل آنها و ترجيح سَنَدي يا ادبي بعضي بر بعضي ديگر از سعي بليغ دريغ نميكرد.ليكن...
........................................................
|
عنوان:
تفسير به راي
تفسير، يك نحو تصديق است؛ زيرا حكم به اينكه معناي آيه چنين است و مقصود خداوند از آيه، فلان مطلب ميباشد، به نوبهٴ خود، قضيه و مسأله خواهد بود؛ لذا علم تفسير همانند علوم ديگر، داراي مبادي و مسائل است و لازم ميباشد كه در تعريف تفسير، قيدِ «به قدر طاقت بشري» مأخوذ شود.
........................................................
|
عنوان:
تبيين متعلق باء در بسم اللّه الرحمن الرحيم
بحث پيرامون تعيين متعلق باء در كلمهٴ «بسم اللّه...»، مبتني است بر آنچه معروف بين مفسران ميباشد كه لفظ «باء»، حرف جرّ است و مجموع جار و مجرور كلمهاند؛ نه كلام؛ لذا مفيد معناي تام نخواهد بود، مگر با عنايت به متعلق آن كه در تعيين آن متعلق سخني خواهد آمد. اما اگر لفظ باء، حرف جرّ نباشد...
........................................................
|
|